ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΕΥΚΑ
διπλωματική διαπραγματεύεται μια επέμβαση στο χώρο του εργοστασίου και μηχανοστασίου του ΟΣΕ, που βρίσκεται στην περιοχή Λεύκα του Δήμου
Πειραιά και προβλέπεται να μεταφερθεί σε νέες εγκαταστάσεις στο Θριάσιο. Η μεταφορά αυτή έχει ως συνέπεια να δημιουργηθεί στην περιοχή ένα αστικό
κενό - μια νεκρή ζώνη για την πόλη. Αυτή εντείνεται ακόμη περισσότερο από τη γραμμή του προαστιακού, που διαπερνά το οικόπεδο μας. Μέσα σε αυτό
λειτουργεί μια από τις καινούριες στάσεις με το όνομα Λεύκα. Πρόκειται για την προτελευταία στάση της γραμμής που οδηγεί στον Πειραιά.
Εκατέρωθεν του οικοπέδου διαμορφώνονται δύο περιοχές κατοικίας που διακόπτονται από μια ζώνη βιομηχανίας που τρέχει παράλληλα με τις γραμμές του
τρένου και στην οποία αναπτύσσονται εργαστήρια, μικρές βιομηχανίες και πολλές αποθήκες. Επιπρόσθετα υπάρχουν τρία εμπόδια που κόβουν την περιοχή
μελέτης η λεωφόρος Θηβών, κύρια αρτηρία με μεγάλη κυκλοφορία και οι δύο γραμμές του τρένου, η μια του ΟΣΕ και η άλλη του προαστιακού. Το οικόπεδο
στην ουσία λειτουργεί ως φράγμα. Δε διαθέτει διαμπερή κίνηση. Έχει τρεις εισόδους, μία από την Λεωφόρο Θηβών, χωρίς όμως να έχει πρόσωπο σε αυτή,
μία από την οδό Φαλήρου και μια από το εργοστάσιο Ρετσίνα. Στις υπόλοιπες πλευρές είτε τα γύρω κτίρια είτε τα κτίρια του ίδιου του οικοπέδου αποτελούν
όριο προς το δρόμο και δεν επιτρέπουν την πρόσβαση. Δημιουργείται συνεπώς ένα λειτουργικό φράγμα, που υποβαθμίζει το δομημένο περιβάλλον και
επιβαρύνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Στόχος μας είναι η ενσωμάτωσή του στον περιβάλλοντα αστικό ιστό δημιουργώντας συνδέσεις με την πόλη και χωροθετώντας νέες χρήσεις. Με τον τρόπο
αυτό θα μπορούσαν να συνδεθούν οι δύο περιοχές κατοικίας και το οικόπεδό μας να αποτελέσει τη γέφυρα ανάμεσά τους.
Παράλληλα, θέλουμε να αναδείξουμε το εργοστάσιο και μηχανοστάσιο που μαζί με τα παρακείμενα εργοστάσια Ρετσίνα και Δηλαβέρη, αποτελούν ένα εν
δυνάμει εξαιρετικό σύνολο.
Δε επεμβαίνουμε στα υπάρχοντα κελύφη, χωροθετούμε όμως σε αυτά νέες χρήσεις και λαμβάνουμε υπόψη μας τα χαρακτηριστικά τους ( όγκος, διάταξη
στο χώρο, είσοδοι κλπ.). Στα πλαίσια αυτά προτείνουμε τη δημιουργία ενός μουσείου τρένων, μια λειτουργία συμβατή με την προηγούμενη χρήση, η οποία
θα αναδείξει τα διατηρητέα κελύφη.