ΑΗΣ Νέου Φαλήρου: Ανάπλαση στις όχθες του Κηφισού

Σπουδαστές: 
Αριστόδημος Κομνηνός
Χαράλαμπος Κρεκουκιώτης
Παναγιώτης Μαύρος
Παράδοση / Εκπόνηση: 
Φεβρουάριος, 2010

Ο Ατμοηλεκτρικός Σταθμός του Νέου Φαλήρου, αποτελεί τον πρώτο Ατμοηλεκτρικό σταθμό στην Ελλάδα και ξεκίνησε τη λειτουργία του στην Αθήνα το 1903. Βρίσκεται στη παρόχθια ζώνη του Κηφισού Ποταμού στο όριο μεταξύ Νέου Φαλήρου και Μοσχάτου. Μετά την οριστική διακοπή της λειτουργίας του το 1972, το μεγαλύτερο μέρος του συγκροτήματος χαρακτηρίστηκε ως βιομηχανικό μνημείο συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού του, το 1986. Μόλις πρόσφατα πιστοποιήθηκε η πλήρης απαλλαγή του βιομηχανικού συγκροτήματος από τον αμίαντο, δίνοντας και πάλι τη δυνατότητα για την αποκατάσταση και επανάχρησή του. Η θέση του ΑΗΣ Νέου Φαλήρου στη συμβολή μητροπολιτικών δικτύων μεταφορών, σε συνδυασμό με τη διαθέσιμη ελεύθερη γη που βρίσκεται ακριβώς στη συμβολή των λεωφόρων Πειραιώς και Κηφισού, καθιστά τη τοποθεσία ιδανική  για έναν εκτεταμένο αστικό σχέδιασμό.

Οι υφιστάμενες  παράμετροι, όπως η ιστορικότητα του κτιρίου, ο κομβικός ρόλος του στην ιστορία του εξηλεκτρισμού της χώρας, η γειτνίασή του με τον  υποβαθμισμένο Κηφισό ποταμό, η στρατηγική θέση της περιοχής μελέτης στον αστικό ιστό και τέλος το ασυνεχές του δομημένου περιβάλλοντος που πλαισιώνει το βιομηχανικό συγκρότημα, μας οδήγησε στην δημιουργία ενός Μουσείου Ενέργειας, εντός του διατηρητέου βιομηχανικού κελύφους, ενώ πυροδότησε και μια σειρά επεμβάσεων στον περιβάλλοντα χώρο του εργοστασίου. Οι τελευταίες στοχεύουν στην επανασύνδεση του ΑΗΣ με τον σύγχρονο πλέον αστικό ιστό αλλά και στην αναβάθμιση μιας μεγάλης παρόχθιας ζώνης της πόλης η οποία παραγκωνίστηκε μετά τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που επέφεραν τα μεγάλα ολυμπιακά έργα.  Συνοψίζονται στην άρση του ορίου που ορίζουν σήμερα οι γραμμές του ΗΣΑΠ με την μετατροπή τους σε υπέργεια σιδηροδρομική διέλευση προκειμένου να επιτευχθεί η εκτόνωση του βιομηχανικού συγκροτήματος του ΑΗΣ προς τη λεωφόρο Πειραιώς αλλά και η δημιουργία ενός νέου σταθμού ΗΣΑΠ, δεδομένης της ανάγκης σύνδεσης του νέου υπερτοπικού πόλου με την μητροπολιτική Αθήνα.

Σύμβουλοι: 
Νικόλαος Μπελαβίλας
Αριθμός Καταχώρησης: 
2010/20